‘Dikke mannen geven dieet door aan nageslacht’

Marysa van den Berg

07 december 2015 11:00

Dik

Vet eten verandert de expressie van genen en dat kenmerkende patroon gaat in je spermacellen zitten. Met een beetje pech worden daardoor ook je toekomstige kinderen te dik.

Hou je een beetje te veel van een vette hap en ben je daardoor tonnetje rond? Het zou zomaar de schuld van je vader kunnen zijn. Een calorierijk dieet van de vader beïnvloedt namelijk de mate waarin genen tot expressie komen en dat kenmerkende patroon geef je door aan de toekomstige generatie, zo hebben wetenschappers van de Universiteit van Wenen ontdekt.

Epigenetische markers

Het team van geneticus Romain Barrès vergeleek de spermacellen van dertien slanke mannen en tien mannen met overgewicht. Daarbij ontdekten de onderzoekers dat de zogenaamde epigenetische markers in de spermacellen van dikke mannen sterk verschilden van die van de slanke mannen.

Epigenetische markers zijn kenmerkende chemische groepjes die door de cel aan eiwitten worden gehangen, waaromheen het DNA ligt gekruld. Op die manier weet het lichaam welke genen er tot uiting moeten komen en hoe sterk dat moet gebeuren.

In een tweede deel van de studie volgden de onderzoekers zes mannen voor én een jaar na een gastric bypass (een ingewikkelder vorm van een maagverkleining). Er bleken maar liefst gemiddeld 4000 veranderingen te zijn opgetreden in het epigenoom van de spermacellen.

Leefstijl belangrijk

Het was al bekend dat epigenetische markers kunnen worden doorgegeven aan spermacellen en eicellen, en daardoor aan toekomstige kinderen. Zo bleek al dat hongersnood in een generatie de kans op suikerziekte vergroot in de komende generaties. Nu blijkt dat ook die kilo’s te veel van pa kunnen worden ‘doorgegeven’ aan diens kinderen.

De studie laat zien hoe belangrijk leefstijlfactoren, vooral ons dieet, zijn op de toekomstige generatie, nog vóór de conceptie. En dat het dus niet alleen voor de moeder, maar ook voor de vader zin heeft om vóór het krijgen van kinderen een gezonder eet- en leefpatroon aan te nemen. Je toekomstige kinderen zullen je er dankbaar voor zijn!

Bronnen: Universiteit van Kopenhagen, Cell Metabolism