Kun je echt grijze haren krijgen door stress?

KIJK-redactie

28 november 2021 10:30

grijze haren

Zorgen om je puber die ’s nachts nog niet thuis is? Die eeuwige hoge werkdruk? Je hebt vast weleens geroepen dat je er grijze haren van krijgt. Maar kan dat ook echt?

Hoewel wetenschappers hierover lange tijd in het duister tastten, is er nu voor het eerst bewijs voor. Onderzoekers van de Harvarduniversiteit hebben onlangs ontdekt dat zwarte muizen in geval van stress – vier weken lang pijnprikkels – volledig grijs worden. Wat is het biologische mechanisme hierachter?

Noradrenaline

Acuut gevaar of stress jaagt ons sympathische zenuwstelsel aan en stimuleert de productie van stresshormonen. Het gevolg: een verhoogde bloeddruk en hartslag en een snellere ademhaling. Alle zintuigen worden als het ware op scherp gezet. Dit is de bekende vecht-of-vluchtreactie, die heel nuttig is voor de overleving. Althans, voor dieren. Maar een bijwerking van deze reactie, zo ontdekten de onderzoekers, was dat stamcellen in de haarzakjes in versneld tempo in pigment vormende cellen (melanocyten) veranderen. Op een gegeven moment raken al die stamcellen op. En als het reservoir eenmaal leeg is, komen ze niet meer terug, met grijze (kleurloze) haren als gevolg.

De boosdoener blijkt het stresshormoon noradrenaline te zijn. Dit stofje wordt door de sympathische zenuwen vrijgegeven. Injecteerden onderzoekers noradrenaline rechtstreeks in de huid van de muizen, dan werd hun vacht rond de geïnjecteerde plek grijs.

grijze haren