‘Slapen op je zij is goed voor je brein’

Naomi Vreeburg

13 augustus 2015 13:00

Slapende vrouw

Wanneer je op je zij slaapt, worden schadelijke stoffen in de hersenen beter opgeruimd, zo stellen onderzoekers.

Slaap jij het liefst op je zij? Houd deze gewoonte dan vooral aan. Volgens een internationaal team van onderzoekers zorgt de positie er namelijk voor dat schadelijke stoffen in het brein beter worden afgevoerd, inclusief afvalproducten die bijdragen aan de ontwikkeling van Parkinson en Alzheimer.

Afvoersysteem

Om tot deze bevinding te komen, bestudeerden de wetenschappers de hersenen van ratten onder de MRI-scanner. Ze bekeken of de slaappositie invloed had op het zogenoemde glymfatische systeem dat de afvoer van stoffen als bèta-amyloïden en tau-eiwitten – producten die neurologische aandoeningen kunnen veroorzaken wanneer ze zich opstapelen – zou regelen. Eerdere onderzoeken wezen al uit dat dit afvoersysteem het meest zijn best deed tijdens de slaap.

Uit de MRI-gegevens bleek dat het systeem het brein efficiënter schoonmaakt wanneer een rat op de zij lag, in vergelijking tot op de rug of buik.

Geen toeval

De meeste mensen en dieren slapen van nature al op hun zij en onderzoeker Maiken Nedergaard, die meewerkte aan deze studie, laat in een persbericht weten dat dit geen toeval is. “Het lijkt erop dat we onze slaappositie hebben aangepast om ons brein zo efficiënt mogelijk te ontdoen van afvalproducten die zich ophopen wanneer we wakker zijn.”

Prof. Dr. Elly Hol, hoogleraar en hersenonderzoeker bij het UMC Utrecht hersencentrum, is bekend met het werk van Nedergaard en noemt de bevinding een aantrekkelijke hypothese. “Het is nu heel verstandig om een manier te vinden om dit bij een groep proefpersonen te testen, maar het kan geen kwaad om mensen te adviseren om op de zij te gaan liggen en als het dan ook nog werkt…”.

Bronnen: Journal of Neuroscience, Science Alert, StonyBrook University