Varkenshart klopt ruim twee jaar in baviaan

Laurien Onderwater

07 april 2016 11:00

Baviaan leeft met varkenshart

Een baviaan heeft een recordtijd geleefd met het hart van een varken.

Wetenschappers hebben nog weleens de neiging om op het eerste gezicht bizarre dingen te onderzoeken. Zo ook deze Amerikaanse onderzoekers van het Nationaal Hart-, Long- en Bloedinstituut, die nogal Frankenstein-achtig te werk zijn gegaan. Het team onderzocht namelijk hoe een varkenshart het zou doen in een levende baviaan.

Cocktail van geneesmiddelen

De baviaan wist 945 dagen in leven te blijven met het varkenshart en brak daarmee het record van 179 dagen. Om dit voor elkaar te krijgen, gaven de onderzoekers het dier van tevoren een cocktail van geneesmiddelen die het immuunsysteem onderdrukten.

Ook met het varken was ‘geknoeid’ door een bepaald gen – dat verantwoordelijk is voor bloedstolling – uit te zetten. Volgens de onderzoekers heeft deze combinatie het experiment tot een succes gemaakt.

Sprankje hoop

Er zijn maar een paar diersoorten die worden beschouwd als mogelijk geschikte orgaandonoren voor mensen, waaronder varkens. Dit komt doordat de dieren meerdere eiwitten met onze soort delen en hun organen bijna even groot zijn. De harten werden op bavianen getest, omdat deze apensoort – net als de chimpansee – dicht bij de mens staat.

Mochten varkensharten inderdaad geschikt zijn voor de mens, dan zou dat in Nederland een hoop levens kunnen redden. Hier sterven dagelijks nog ruim honderd mensen aan hart- en vaatziektes. Helaas moet er wel meer onderzoek naar worden gedaan; het kan dus nog jaren duren voordat mensen met een kloppend hart van bacon rondlopen.

Bronnen: Science, Gizmag, Nederlandse Hartstichting