1001 Genomes Project halverwege

kijkmagazine

31 augustus 2011 16:00

Zandraket

Rond de vijfhonderd genomen zijn er inmiddels vastgesteld in het kader van het 1001 Genomes Project, dat daarmee dus grofweg halverwege is.

De naam van het 1001 Genomes Project is een overduidelijke knipoog naar het begin 2008 gelanceerde 1000 Genomes Project. Belangrijk verschil: het 1000 Genomes Project draait om het vastleggen van minstens duizend genomen van ménsen. Bij het 1001 Genomes Project gaat het daarentegen om de genetische codes van een ogenschijnlijk nietig plantje: zandraket.

Maar zandraket (Latijnse naam Arabidopsis thaliana) is een belangrijker organisme dan het lijkt. Vanwege onder meer zijn korte levensduur, zijn grote zaadproductie en zijn relatief kleine genoom is deze plantensoort al jaren een gewild onderwerp van genetisch onderzoek.

Wat de toepassingen van dit soort onderzoek betreft, kun je denken aan het identificeren van genen die ervoor zorgen dat lokale zandraketvarianten bestand zijn tegen bijvoorbeeld droogte of bepaalde ziektes; informatie die daarna van pas kan komen bij het genetisch verbeteren van eetbare gewassen. Niet zo vreemd dus dat men ernaar streeft een grote hoeveelheid zandraketgenomen uit te pluizen en naast elkaar te leggen.

Inmiddels hebben de bij het 1001 Genomes Project betrokken onderzoekers in Nature en Nature Genetics gepubliceerd over een kleine honderd zandraketgenomen. Daarnaast zijn er nog zo’n vierhonderd genomen uitgezocht, waar binnenkort ongetwijfeld ook wetenschappelijke artikelen over zullen verschijnen. Oftewel: nog zo’n vijfhonderd stuks te gaan, waarvoor de Amerikaanse National Science Foundation onlangs 2 miljoen dollar (1,4 miljoen euro) beschikbaar stelde.

Het lijkt er dus op dat het project zijn 1001 genomen volgens plan zal weten te sequencen. Jammer alleen dat de gegevens vooralsnog niet netjes bij elkaar in één databank worden opgeslagen; een gevolg van het feit dat het benodigde geld uit allerlei potjes bij elkaar is gesprokkeld. Daarnaast kan het 1001 Genomes Project niet meer met goed fatsoen zijn tong uitsteken naar het net iets bescheidener klinkende 1000 Genomes Project. Dat streeft namelijk inmiddels naar meer dan tweeduizend menselijke genomen…