‘Accu’s van paddenstoelen gemaakt’

Naomi Vreeburg

05 oktober 2015 11:00

Portobello’s zouden een duurzaam alternatief zijn voor het grafiet in lithium-ion-accu’s, zo claimen onderzoekers.

Heb je een doosje champignons in de koelkast liggen? Pak ze er dan even bij en leg ze naast je mobieltje. Wat hebben deze twee objecten met elkaar te maken? Nou, nog niets. Maar als het aan onderzoekers van de University of California (Riverside) ligt, komt daar snel verandering in. Zij claimen dat paddenstoelen onderdelen in lithium-ion-accu’s kunnen vervangen.

Poreus

Een lithium-ion-accu bestaat uit twee elektroden: een anode en een kathode. Deze zorgen ervoor dat de geladen lithiumatomen door de batterij heen reizen. Daarbij geven de ionen energie af of slaan energie op, afhankelijk van welke kant ze op bewegen. De meeste anodes zijn gemaakt van grafiet, maar het is duur om dit materiaal te produceren en de verwerking levert schadelijke afvalstoffen. Daarom worden er allerlei manieren gezocht om dit onderdeel goedkoper en milieuvriendelijker te maken.

En de Amerikanen zoeken dus nu hun heil in paddenstoelen; portobello’s om precies te zijn. Dit klinkt misschien een beetje gek, maar is het niet. De paddenstoelen vertonen namelijk poreuze eigenschappen wanneer ze worden verhit. Dit zorgt ervoor dat de ionen veel ruimte hebben om doorheen te bewegen en de capaciteit dus hoog is. Verder bevatten portobello’s een hoge concentratie kalium. Dit zout zorgt ervoor dat er steeds meer poriën worden gevormd. De capaciteit zou in theorie steeds beter worden, naarmate je de accu vaker oplaadt.

Eetbare accu

Dus hebben we binnenkort allemaal een deels eetbare accu in ons mobieltje? Zo ver is het nog lang niet. Deze accu’s zijn nog niet zo efficiënt als de traditionele exemplaren. De onderzoekers zullen hun paddenstoelensysteem eerst moeten optimaliseren. Maar ze zijn positief gestemd en hebben het patentenformulier al ingevuld.

Eerder werd al een ander alternatief geopperd: schuimvlokken.

Bronnen: Nature Scientific Reports, Discovery