Op afstand bestuurbare vliegen gemaakt

KIJK-redactie

05 maart 2014 16:00

Vlieg

Het klinkt als sciencefiction, maar het is de realiteit. Onderzoekers kunnen levende wezens besturen met een laserstraal.

Wetenschappers van het Howard Hughes Medical Institute in Virginia hebben het gedrag van een vlieg veranderd door met een laser op het beest te schijnen. Ze voegden daarvoor eerst een hittegevoelig eiwit toe aan het deel van het vliegenbrein dat verantwoordelijk is voor paringsgedrag. Door vervolgens met een laser op de vlieg te schijnen, werd het eiwit geactiveerd. De vlieg begon meteen te flirten. Omdat er helemaal geen vrouwtje in de buurt was, probeerde hij zelfs te paren met een bolletje was. Na het uitzetten van de laser ging het insect nog een kwartier door met het paringsgedrag.

De onderzoekers maakten bovendien nog een andere soort op afstand bestuurbare vliegen. Bij deze vliegen voegden ze het hittegevoelige eiwit toe aan een deel van de hersenen dat betrokken is bij beweging. Wanneer ze nu de laser aanzetten, begon de vlieg achteruit te lopen. Wanneer de laser werd uitgezet, stopte de vlieg meteen met dit gedrag.

Mind Altering Device

Voor het onderzoek werd de FlyMAD (Fly Mind Altering Device) ontwikkeld, dat een camera gebruikt om de bewegingen van de vlieg te volgen. Vervolgens richt het systeem een laserstraal op de kop van de vlieg. Zodra de laser wordt aangezet, reageert het speciale eiwit in het vliegenbrein en verandert het gedrag van de vlieg.

Het is wetenschappers al eens eerder gelukt om het gedrag van vliegen te veranderen door een hittegevoelig eiwit in hun hersenen te plaatsen. In dat onderzoek moesten ze de vlieg echter in een warme ruimte plaatsen om het eiwit te activeren. Het duurde toen enkele minuten voordat de vlieg het gewenste gedrag begon te vertonen. Nu begint de vlieg onmiddellijk met flirten of achteruit lopen.

Bron: Nature News