‘Bacterieshirt’ verkoelt bij sporten

KIJK-redactie

2015-11-10 09:06:21

Een shirt met ventilatieflappen die open gaan zodra je het warm krijgt: dankzij bacteriën bestaat het!

Zweten zal je, of je nu dagelijks of alleen in januari de sportschoenen onderbindt. Maar hoe fijn zou een beetje extra verkoeling zijn tijdens je workout? Wetenschappers van MIT verwerkten bacteriën in een sportshirt, waardoor het vanzelf ventileert zodra jij het warm begint te krijgen.

De onschadelijke Bacillus Subtilis natto wordt eerst in een vloeistof opgekweekt en vervolgens met een ‘bioprinter’ aangebracht op de stukjes stof die kunnen fungeren als ventilatieflapjes. De bacteriën zetten uit en krimpen afhankelijk van de luchtvochtigheid. Begin je te zweten, dan trekken ze de flapjes open en wanneer je afkoelt gaan ze weer dicht.

Volgens de bedenkers zijn de productiekosten van het ‘anti-zweetshirt’ nog te hoog om het op de markt te kunnen brengen. Toch trekken ze, gezien het promofilmpje, een flinke pot geld open ter promotie van de bewuste technologie genaamd ‘BioLogic’. De wetenschappers geloven namelijk dat er nog talloze andere toepassingen te bedenken zijn met het spul. Let bijvoorbeeld maar eens goed op het theezakje aan het einde van het filmpje.

Bronnen: Popular Mechanics, Gizmodo