Betere LED-lampen door vuurvliegjes

KIJK-redactie

31 oktober 2012 09:00

Vuurvliegen

Toekomstige LEDs maken misschien wel gebruik van de lichtgevende capaciteiten van een vuurvlieg. Koreaanse wetenschappers hebben de biologische structuur van het insect nagebootst en op een LED toegepast.

Vuurvliegen geven maar om een reden licht: seks. Hoe geiler het mannetje, hoe helderder hij schijnt, hoe groter de kans op een romantische date. Hierbij worden ze een handje geholpen door zogenaamde licht afbuigende nanostructuren, beter bekend als lanterns (lantaarns). Die zitten aan de buitenkant van de gloeiende organen van de vuurvlieg en helpen de lichtopbrengst te maximaliseren. Deze bioluminescentie-‘techniek’ komt bij alle lichtgevende organismen voor en zijn door miljoenen jaren van evolutie gevormd.

Wetenschappers van het Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) zijn er nu in geslaagd om deze nanostructuren na te maken en op een LED te plaatsen. Dit levert een lichttoename van 3 procent op. Klinkt minimaal, maar de onderzoekers beweren dat het bijdraagt aan het nóg efficiënter maken van LED lampen en alle kleine beetjes helpen.

Bron: PNAS, NewScientist