Boek: In Einsteins achtertuin

kijkmagazine

06 augustus 2014 16:00

In het boek In Einsteins achtertuin volgen we de ontdekkingsreis van Amanda Gefter door de wereld van de cutting-edge-natuurkunde.

‘Het garderobemeisje dat het schopte tot wetenschapsjournalist’ – dat is hoe dit boek wordt aangeprezen. Oftewel: het verhaal van de Amerikaanse Amanda Gefter, die zich ‘binnenblufte’ bij bladen als New Scientist en Scientific American.

In het BOEK In Einsteins achtertuinboek In Einsteins achtertuin volgen we haar persoonlijke ontdekkingsreis door de wereld van de cutting-edge-natuurkunde. Een originele insteek – al gaat een deel van de charme in de vertaling verloren – maar de wetenschap zelf is best pittig. Gefter stort zich namelijk vanaf het begin op de grootst denkbare vragen over het heelal, die tegen de filosofie aan schurken. (Het woord ‘ontologisch’ komt veelvuldig voor.)

Kun je meegaan in de ambitieuze fascinatie van de schrijver en vind je het niet erg om af en toe het spoor even bijster te raken (en heb je geen bezwaar tegen de nogal egocentrische invulling), dan is In Einsteins achtertuin een prima aanvulling op je boekenkast.

**** | 552 pagina’s | €25,- (paperback) of €10,- (e-book)