Darmbacteriën verdelen mensen in drie groepen

kijkmagazine

25 april 2011 16:00

Onderzoekers hebben aangetoond dat mensen op basis van de bacteriën in hun darmen grofweg in drie verschillende groepen kunnen worden ingedeeld.

Zonder dat we het doorhebben, zitten er op en in ons lichaam ontzettend veel cellen die niet van onszelf zijn; ongeveer negen op de tien. Deze cellen, meestal afkomstig van bacteriën, zitten onder andere in ons darmkanaal. De onderzoekers van het Europese Metagenomics of the Human Intestinal Tract Consortium (MetaHIT) hebben zich tot doel gesteld een overzicht te maken van al deze bacteriën. Zij kwamen tot de verrassende conclusie dat mensen op basis van hun darmflora grofweg in drie verschillende groepen kunnen worden ingedeeld.

In welke groep je valt, is onafhankelijk van je geslacht, leeftijd, nationaliteit of dieet. De onderzoekers weten nog niet of de samenstelling met de tijd kan veranderen, en tasten ook nog in het duister over de vraag waarom iemand in een bepaalde groep valt.

De drie groepen hebben al wel een naam, op basis van de bacteriesoort die het meeste voorkomt: Bacteroides, Prevotella en Ruminococcus. Bacteroides breken koolhydraten af, wat zou kunnen leiden tot overgewicht omdat deze mensen meer koolhydraten opnemen. Mensen in de Prevotella-groep zouden een grotere kans kunnen hebben op buikpijn, omdat deze bacteriën het slijm in de darmen afbreken. Ruminococcus zijn echte zoetekauwen; zij helpen cellen met het absorberen van suiker, wat ook zou kunnen leiden tot overgewicht. “Maar,” zo waarschuwt Peer Bork, een van de auteurs van het Nature-artikel over de ontdekking, “iedereen heeft een complexe verzameling van duizenden verschillende bacteriën en er is nog te weinig bekend om echte generalisaties te maken over de implicaties van de verschillende groepen.”

Het duurt dus nog wel even voor het excuus van ‘zware botten’ plaats kan maken voor het smoesje van ‘dikke bacteriën’. Maar is er eenmaal meer bekend, dan kan dat grote gevolgen hebben. Zo zou dus duidelijk kunnen worden waarom sommige mensen al dik worden bij het kijken naar een koekje, terwijl anderen alles kunnen eten zonder een gram aan te komen. Maar ook waarom sommige mensen veel last hebben van buikpijn, of hoe goed iemand een bepaald medicijn kan opnemen, behoort wellicht tot de kennis van de toekomst.

Bronnen: Nature News, New Scientist