De 5 gaafste start-ups van SXSW 2014

VB

2014-03-18 13:00:08

Ring

Afgelopen weken vond in Texas het technologiefestival SXSW plaats. KIJK-hoofdredacteur Vivianne Bendermacher was erbij en koos de vijf meest veelbelovende start-ups die zich daar presenteerden.

We bevinden ons in een tussenfase; dat sentiment hing dit jaar tijdens het grote technologiefestival SXSW in Texas in de lucht. Met ‘the Internet of Things’ in opmars (meer hierover lees je in KIJK 5/2014), wearables als Google Glass die dit jaar op de markt komen en de grote NSA-privacyvraagstukken weet niemand nog echt waar het heen gaat. Dit jaar dan ook geen grote lanceringen – zoals de Digitzer van vorig jaar – maar wel genoeg gave ideeën. Hier een greep uit de tofste start-ups die dit jaar van zich lieten horen.

1. Blablablab
Big data is zo’n abstract buzzword, dat alle concrete toepassingen wat ons betreft meer dan welkom zijn. Stel dat je vandaag kon voorspellen waar de gesprekken op sociale media morgen over gaan… Dan zou je daar als mediamerk op kunnen inspelen door artikelen te serveren die perfect passen bij the talk of the town. Heeft morgen iedereen het plots over, laten we zeggen dingo’s, dan zorgt KIJK natuurlijk dat dit bericht op Twitter wordt gepost. De start-up Blab beweert een nauwkeurige blik in de glazen bol te kunnen werpen en wil aan de hand van grafieken merken helpen hetzelfde te doen.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

2. Slimme schoen
De wereld van quantified self – je meetbare zelf – staat bepaald niet stil. De ene start-up gelooft in slimme pillendoosjes die bijhouden wanneer iemand een pil inneemt en bovendien letterlijk van kleur verschieten als dat te laat gebeurt. De ander gaat voor een designtas die tot veertien oplaadbeurten geeft aan alle smartphones en tablets erin. En ook schoenen kunnen een stuk slimmer. Deze tot aan de naad met sensors verrijkte stappers van Plantiga meten je passen, je houding, je mate van vermoeidheid en zijn voorzien van schokdempers. Plantiga pitcht een vrijetijdsschoen. Dat is jammer, want wie wil er nou investeren in één type dataschoen. De echte quantified-self-geek wil altijd data verzamelen, niet alleen wanneer zijn outfit deze schoenen toelaat. Wij zien de toepassing dan ook vooral als interessant voor de atletiekwereld. We wachten het af…

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

3. Precious…
Het mega succesvolle Kickstarter-project Ring – zie de afbeelding bovenaan dit bericht – gooide ook hoge ogen bij SXSW. En terecht. Met deze ring kun je door simpelweg met je vinger in de lucht te tekenen allerlei commando’s doorgeven aan je smartphone. Een tweetje plaatsen, een plaatje draaien op Spotify, je lamp aanzetten… Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan met Ring.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

4. Glass-apps
De echte Glass-believers hebben het afgelopen jaar als een malle apps zitten bouwen. Zo zagen we Acemoda: een Google Glass-app die dankzij image recognition in razend tempo kan zien waar een kledingstuk kan worden gekocht. Zie je iemand met een nerdshirt dat jij ook wil hebben? ‘Okay Glass, shop for this shirt’ en je krijgt de site in beeld waar je je kledingstuk meteen kan aanschaffen. En op zich is Glass zelf al een aardig gespreksonderwerp, maar stel dat je wat haakjes nodig hebt om een gesprek met een wildvreemde mede-Glassdrager te beginnen, dan is de app Circle ideaal. Die laat je hobby’s en gedachtes in mooie cirkeltjes boven je hoofd zweven.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

5. Skully
En toen was er natuurlijk nog Skully, waar wij vorig jaar al over schreven. Deze slimme motorhelm kan levens redden en won niet voor niets de Wearable Tech Award tijdens SXSW dit jaar. Met een prijzenpotje van 4000 dollar keert het trotse team achter Skully huiswaarts.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.







De nieuwste editie!

Editie 1-2020




Meer Nieuws