Delft Hyperloop onthult prototype

André Kesseler

01 juli 2016 09:00

Delft Hyperloop

Projectleider Tim Houter van de TU Delft presenteerde een schaalmodel van de Hyperloop-capsule. En daarmee wil het team in Amerika hoge ogen gooien.

Bij de TU werken ruim dertig jonge studenten aan een heel bijzonder project. Ze ontwikkelen namelijk een capsule die met zo ongeveer de snelheid van het geluid mensen en vracht door een buizensysteem gaat vervoeren. Dat systeem is een ideetje van PayPal-oprichter, baas van Tesla Motors en topman van SpaceX, Elon Musk.

Om de ontwikkeling van een werkend prototype te stimuleren, lanceerde Musk in 2015 de Hyperloop Pod Competition. Studententeams en bedrijven over de hele wereld ontwerpen, bouwen en testen daarbij hun eigen Hyperloopcapsule. Eind januari behaalde het Delft Hyperloop-team een mooie tweede plaats (na het MIT) in de ontwerpfase. Door dat succes mogen ze hun prototype, dat half zo groot is als het eigenlijke ontwerp, in augustus over een 1,6 kilometer lange testbaan in Californië laten rijden.

Volgens Houter is Delft Hyperloop zo hoog geëindigd doordat het ontwerp erg goedkoop en veilig is. Het onderstel is namelijk voorzien van permanente magneten en wielen. De capsule wordt door elektromotoren rijdend op snelheid gebracht en bij een vaartje van zo’n 30 kilometer per uur wekken de magneten een magnetisch veld op in de aluminium baan eronder en gaat de capsule zweven.

Safe

Het eenvoudige, maar slimme remsysteem, door het Delftse team the gun genoemd, zorgt voor de veiligheid. Kleine elektromotoren trekken de permanente magneten bij de geleiderail vandaan. Als de stroom uitvalt, worden de magneten losgelaten en remt de capsule automatisch af.

Houter geeft zijn team een goede kans. “Ik vind ons wel gelijk aan de MIT-deelnemers. We kunnen dit echt winnen; het ontwerp zit goed in elkaar.”

Overigens timmert het bedrijf Hyperloop One, dat op eigen houtje aan het nieuwe transportsysteem is begonnen, ook flink aan de weg. Het testte in mei al een Hyperloopslede in Las Vegas waarmee het onderstel en de aandrijving werd getest. De slede bereikte binnen 1,1 seconde een snelheid van 187 kilometer per uur.

Bron: Delft Hyperloop

Beeld: Delft Hyperloop



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws