DNA muis bevestigt ontdekkingstochten Vikingen

KIJK-redactie

21 maart 2012 09:00

Noordelijke Atlantische Oceaan

Genetisch onderzoek naar de huismuis laat zien dat de Noorse Vikingen allerlei gebieden rond de Noord-Atlantische Oceaan hebben bezet.

Op de vele ontdekkingsreizen van de vervaarlijke Vikingen kwamen vaak de kleinste verstekelingen mee, zoals de gewone huismuis. Door dit diertje genetisch onder de loep te nemen, heeft een internationaal team van onderzoekers nu kunnen vaststellen waar de beruchte Scandinaviërs zich tijdens hun tochten precies hebben gevestigd.

Eerder onderzoek toonde al aan dat de Vikingen de noordelijke delen van de Britse Eilanden hebben gekoloniseerd. Dit onderzoek bevestigt het vermoeden dat de ontdekkingstochten veel verder gingen: de huismuizen – en dus de Vikingen – hebben zowel op IJsland als op Groenland gewoond.

Bovendien kwam uit de studie naar voren dat de tijd van de Vikingen op Groenland maar van korte duur is geweest. Dit bevestigt de idee dat ze ook daar voet aan wal hebben gezet, maar om een bepaalde reden na korte tijd weer vertrokken.

Voor dit onderzoek is het mitochondriaal DNA (mtDNA) gebruikt. Dit is afkomstig uit de mitochondriën (de ‘energiecentrales’) van een cel en wordt alleen doorgegeven van moeder op kind. Deze vorm van DNA wordt vaak gebruikt omdat van veel diersoorten de sequentie al bekend is en het relatief weinig tijd kost om die te bepalen.

Bronnen: BMC Evolutionary Biology, BioMed Central via EurekAlert!