Drie kwart onderzoek niet blind uitgevoerd

KIJK-redactie

13 juli 2015 13:00

Wetenschappers analyseerden bijna 900.000 wetenschappelijke artikelen en kwamen tot de conclusie dat meer dan 75 procent onderzoek niet blind wordt uitgevoerd.

In een blind onderzoek wordt bepaalde informatie niet met een deelnemer aan het onderzoek gedeeld. Een proefpersoon in een medisch onderzoek weet bijvoorbeeld niet of hij een medicijn of een placebo krijgt. Daardoor hebben verwachtingen over het effect van het medicijn geen invloed op de uitkomst van het onderzoek. In een variant hierop – het dubbelblinde onderzoek – weten noch de proefpersoon, noch de onderzoekers die het medicijn toedienen of de test afnemen of er een medicijn of een placebo is gebruikt.

Na bijna 900.000 wetenschappelijke artikelen over diverse biologische onderwerpen te hebben geanalyseerd, kwamen wetenschappers tot de conclusie dat de resultaten van niet-blinde onderzoeken veel groter zijn dan die van blinde onderzoeken. Het verschil tussen die twee bedraagt maar liefst 27 procent. Dat komt volgens de wetenschappers doordat vooroordelen een rol hebben gespeeld bij de resultaten van het niet-blinde onderzoek. Meer dan drie kwart van de onderzoeken blijkt niet-blind te zijn uitgevoerd en zouden de resultaten dus overschatten!

De wetenschappers vinden dat redacties van wetenschappelijke tijdschriften vaker moeten eisen dat onderzoek blind wordt uitgevoerd. Ook een betere training kan volgens de wetenschappers van belang zijn. Veel onderzoekers zijn zich volgens hen niet bewust van de sterke bias die niet-blind onderzoek met zich mee kan brengen.

Bronnen: PLOS Biology, Australian National University via EurekAlert!

Beeld: Stuart Hay, ANU