Eiwit laat ijs minder snel smelten

Naomi Vreeburg

31 augustus 2015 13:00

IJs dat langzamer smelt en ook nog eens minder vet bevat? Als het aan Amerikaanse onderzoekers ligt, kun je dit over drie jaar kopen.

Dit weekend hebben we weinig te klagen gehad over het weer; in veel gebieden liet de zon nadrukkelijk weten dat ze er nog was. En bij deze warmte hoort natuurlijk een lekker ijsje. Inderdaad heerlijk, maar ook een bron van frustratie. Want die koude lekkernij smelt door de hitte als een malle. Britse onderzoekers schieten te hulp. Zij hebben een eiwit ontdekt dat ijs langzamer doet smelten.

Het eiwit genaamd BslA werkt door vet, water en ijskristallen beter met elkaar te binden en lucht minder te laten ontsnappen. Hiermee zorgt het er niet alleen voor dat de lekkernij langer intact blijft, maar ook dat korrelvormige ijskristallen worden voorkomen. Zo krijgt ijs de perfecte, gladde textuur waar de makers veelal naar streven.

En nog een leuke bijkomstigheid voor mensen die een beetje op hun gewicht willen letten: door het gebruik van het eiwit, worden een aantal vetmoleculen vervangen. Het ijs zal dan ook minder calorieën bevatten.

Het eiwit is overigens geen onbekende in de voedselindustrie. Het is van nature aanwezig in een bacterie die wordt gebruikt om voeding te fermenteren. De proteïne zorgt ervoor dat de microbe bijeen wordt gehouden. Zo’n zelfde functie kan het volgens de Amerikanen dus vervullen in ijs. Ze hopen dat de minder snel-smeltende variant over drie tot vijf jaar in de vriesvakken ligt.

Bronnen: The Guardian, BBC News