Elektrisch apparaat aangedreven door oor

KIJK-redactie

09 november 2012 16:00

Oor

Wetenschappers zijn er voor de eerste keer in geslaagd om een apparaat aan te drijven met energie uit het oor.

Steeds meer delen van het lichaam blijken in staat om apparatuur van energie te voorzien. Zo wisten onderzoekers eerder al een pacemaker met de trillingen van het hart op te laden. Nu blijkt zelfs het oor in staat om energie te leveren. Volgens een studie gepubliceerd in Nature Biotechnology zou de techniek in de toekomst een autonome energiebron kunnen vormen voor elektrische hoorimplantaten.

Het onderzoeksteam gebruikte het natuurlijke spanningsveld in het binnenoor van een cavia om een draadloze zender voor vijf uur op te laden. In zenuwcellen van het oor bevinden zich namelijk ionen die een kleine hoeveelheid elektriciteit produceren. Met behulp van elektroden werd de energie opgevangen en via een radiozender verstuurd.

In het oor bevindt zich gevoelig weefsel. Het systeem is dan ook niet zonder gevaren. De elektronische chip werkt goed voor korte duur, maar op langere termijn kunnen de elektroden het oor beschadigen. Daarnaast is de geproduceerde energie maar een fractie van wat een normale AA-batterij genereert. De wetenschappers zullen de chip dus nog een stuk efficiënter moeten maken, willen ze hem voor commerciële producten gaan gebruiken.

Bronnen: Nature Biotechnology, New Scientist