Filmpje: sterrenstelsels in kaart gebracht in 3D

kijkmagazine

2012-08-11 13:00:22

Onderzoekers hebben de grootste 3D-kaart van het heelal vrijgegeven, waarop de locatie van en afstanden tussen meer dan één miljoen sterrenstelsels is te zien. En dat is nog maar het begin; uiteindelijk moet de kaart nog drie keer zo groot worden…

De nieuwe 3D-kaart van het heelal, vrijgegeven door de Sloan Digital Sky Survey 3 (SDSS-3), is de grootste in zijn soort die tot nu toe is gemaakt. Hij laat de locatie en afstand van ruim één miljoen sterrenstelsels zien. De meeste van die stelsels bevatten meer dan 100 miljard sterren en bevinden zich tussen de 1 miljard en 6 miljard lichtjaar hier vandaan.

Met de kaart kunnen wetenschappers de geschiedenis van het heelal in kaart brengen. “De kaart zal astronomen helpen om een verklaring te vinden voor donkere materie en donkere energie, die volgens wetenschappers 96 procent van het heelal vormen”, schrijft de onderzoeksgroep op zijn website. En hoewel dat voor de leek waarschijnlijk een ver-van-je-bed-show is, neemt dat niet weg dat de kaart indrukwekkend is te noemen. Zie onderstaand filmpje voor een ontdekkingsreis door het heelal.

Overigens is de kaart nog lang niet af. Na twee jaar werk is ongeveer 8 procent van het waarneembare heelal in kaart gebracht. Over vier jaar, als het project is afgelopen, moet het einddoel zijn bereikt: een kwart van de ruimte die je ziet vanuit de aarde. Op dit moment is dus ‘slechts’ een derde van de uiteindelijke kaart te zien – maar daar komt snel verandering in.

Bronnen: SDSS-3, ScienceNOW