‘Geen ochtendmens? Geef je DNA de schuld’

Naomi Vreeburg

03 februari 2016 11:00

Een uitgebreide studie toont 15 plekken in je genoom aan die samenhangen met het zijn van een vroege vogel.

Je hebt mensen die ’s ochtends fris en fruitig rondhuppelen – voor mensen met een ochtendhumeur om gek van te worden – en personen die ’s morgens niet vooruit te branden zijn, maar ’s avonds juist weer wel. Of je een ochtend- of avondmens bent, zou in je DNA vastliggen. Het genetisch bedrijf 23andMe claimt namelijk plaatsen in het genoom te hebben ontdekt die lijken te beïnvloeden of je een vroege vogel of nachtbraker bent.

Vijftien

Het is geen conclusie die uit de lucht komt vallen. Eerder toonden onderzoekers bij muizen al aan dat een genetische basis ten grondslag zou liggen aan het wel of niet zijn van een ochtendpersoon. Ook bij fruitvliegen zou dit het geval zijn. Maar hoe dit kon worden vertaald naar mensen bleef de vraag.

De wetenschappers van 23andMe probeerden deze link ook te leggen bij mensen. Ze lieten bijna 90.000 proefpersonen een formulier invullen met vragen over onder meer hun slaappatroon en over hun presteren in de ochtend. Ook bestudeerden ze het DNA van deze mensen. De onderzoekers keken vooral naar zogenoemde SNP’s. Een SNP is een plek in het genoom die in minstens één procent van de populatie verschilt van het andere deel van de populatie.

Vijftien van deze plaatsen in het DNA bleken samen te hangen met het zijn van een ochtendmens, zo schrijven de onderzoekers in Nature Communications. Een resultaat waar andere wetenschappers op voort kunnen bouwen.

Gezond?

23andMe claimt in het vakblad ook dat het een link heeft gevonden tussen gezondheid en het al dan niet zijn van een ochtendpersoon. Zo zouden vroege vogels minder risico lopen op een depressie en over het algemeen een lager BMI hebben.

Maar hier moeten we even een slag om de arm houden, aangezien 23andMe onder meer wordt gefinancierd door Reset Pharmaceuticals. Een bedrijf dat drugs ontwikkeld die zouden werken op je biologische klok.

Bronnen: Nature Communications, Wired