Hoe werkt een zelfbruinende crème?

Marysa van den Berg

08 augustus 2011 09:00

Half gebruind gezicht

Voor de drukke mensen onder ons die geen tijd hebben om op het strand te liggen bakken of onder de zonnebank te duiken, is er de zelfbruinende crème. Maar wat doet dat spul nu eigenlijk?

Dermatoloog Bing Thio van het Erasmus Medisch Centrum legt uit: “De buitenste huidlaag zit vol eiwitten. Een aantal bouwstenen daarvan, aminozuren, reageert met een soort suiker in de crème, DHA. Het resultaat is een pigmentachtig stofje dat je die bruine kleur geeft.”

Dat er een chemische reactie plaatsvindt, klinkt misschien eng, maar volgens Thio lopen we geen blijvende schade op. “De reactie vindt plaats buiten de cellen en die cellen verversen bovendien ongeveer elke 35 dagen.”

Toch waarschuwt hij: “Mensen kunnen denken: ik ben nu bruin, dus ik ben beschermd in de zon. En dat is dus niet zo. De crème beschermt maar heel licht; vergelijkbaar met zonfactor vier à vijf.”

Ook een grote vraag? Mail hem naar [email protected]!