Hubble fotografeert ‘kosmische kerstengel’

kijkmagazine

22 december 2011 09:00

Sneeuwengel Hubble

Het is wat laat om er nog je kerstkaarten mee te bedrukken, maar ruimtetelescoop Hubble heeft een mooi plaatje geschoten van een kosmische kerstengel.

Wat door de NASA wordt gepresenteerd als een “zwevende, hemelse sneeuwengel”, is in feite een enkele lichtjaren grote stervormingsregio op 2000 lichtjaar afstand. Verantwoordelijk voor de blauwe vleugels van de ‘engel’ is een enorme, jonge ster in het midden van de plaat.

Verder bevinden zich in de nevel zo’n zeshonderd bruine dwergen. Deze ‘mislukte sterren’ zijn niet zwaar genoeg om – zoals onze zon en andere échte sterren – energie op te wekken door middel van kernfusiereacties in hun binnenste.

Op de Hubble-website kun je inzoomen op de foto. Bij de NASA kun je een grote versie downloaden (wallpaper?).

Bronnen: NASA, HubbleSite