Hubble spot intergalactische botsing

Loys Bakker

12 oktober 2021 12:00

sterrenstelsels

De ruimtetelescoop heeft een botsing tussen twee sterrenstelsels vastgelegd. Het spektakel vindt plaats op 100 miljoen lichtjaar afstand van de aarde.

Hubble is getuige van een kolossale aanvaring. 100 miljoen lichtjaar verderop, zo’n 946.728.000.000.000.100.000 kilometer, komen twee sterrenstelsels samen. NGC 5953, het onderste stelsel op de foto hierboven, slokt zijn buur NGC 5954 op, om uiteindelijk één groot elliptisch sterrenstelsel te vormen. De twee zijn al verbonden met elkaar: één van de zogeheten armen van NGC 5954 is verzwolgen door de veelvraat naast hem. De astronomen van NASA hebben de stelsels daarom vast een gezamenlijke naam gegeven: Arp 91.

Botsende sterrenstelsels

Het klinkt wonderlijk dat twee stelsels met al die ruimte toch nog weten te botsen. Maar sterrenstelsels zitten elkaar wel vaker in de weg. Letterlijk. Veel astronomen denken dat de kosmos bestraat is met paden van intergalactisch gas. De stelsels in ons universum worden aangetrokken tot deze gaswegen, waardoor ze elkaar zo nu en dan tegenkomen, en zelfs op elkaar klappen.

Echt snel gaat zo’n botsing niet. Het kan wel een paar miljard jaar duren voor twee sterrenstelsels volledig zijn samengesmolten. We hebben daarom ook nog nooit een collisie van begin tot eind meegemaakt. Gelukkig komen stelselbotsingen vaker voor. Astronomen hebben daarom verschillende bots-momenten van allerlei stelsels waargenomen. Door al deze momenten achter elkaar te plakken, kunnen ze modelleren hoe het gehele proces eruit moet zien. Dan krijg je computersimulaties zoals deze:

Andromeda

Onze eigen Melkweg moet er overigens ook aan geloven. We stevenen namelijk op buurstelsel Andromeda af. Maar geen zorgen: over circa 4 miljard jaar is het pas zover. En tegen die tijd is de zon zó heet dat ze al het water op de aarde heeft opgebrand. Dat maakt het onwaarschijnlijk dat er nog mensen zijn.

En als wij mensen dat wel overleven, merken we niets van de clash. Want ook al lijken ze op plaatjes tjokvol sterren te zitten, sterrenstelsels bestaan voor het overgrote deel uit lege ruimte. Daardoor is de kans nihil dat een ster uit de Andromedanevel op de zon zal botsen of een planeet uit het zonnestelsel zal keilen.

Kortom, er is nog genoeg tijd om de ramptoerist uit te hangen bij andere sterrenstelsels.

Bronnen: NASA, ScienceAlert, KIJK