ICARUS: neutrino’s niet sneller dan licht

kijkmagazine

16 maart 2012 16:30

ICARUS

Volgens metingen van het ICARUS-experiment zijn de beruchte neutrino’s van vorig jaar toch niet sneller dan het licht gegaan.

Onder de Italiaanse berg Gran Sasso bevindt zich het experiment OPERA, dat afgelopen najaar meldde te hebben vastgesteld dat neutrino’s sneller dan het licht van Zwitserland naar Italië zouden zijn gereisd. Maar in hetzelfde lab bevindt zich nog een aantal andere experimenten die zich met neutrino’s bezighouden. En een van die experimenten, ICARUS, meldt nu dat volgens hun metingen de neutrino’s zich vorig jaar netjes aan Einsteins snelheidslimiet hebben gehouden.

Dat meldt CERN vandaag in een persbericht. Daarnaast werd eerder al gemeld dat er fouten waren geïdentificeerd in het OPERA-experiment. Toch haast het Europese deeltjeslab zich te zeggen dat het laatste woord over de kwestie nog steeds niet is gezegd. In mei wordt er een nieuwe neutrinobundel van CERN naar Gran Sasso gestuurd, waar dan OPERA, ICARUS en nog twee andere experimenten metingen aan kunnen doen. Daaruit moet dan eindelijk blijken of het verrassende OPERA-resultaat van afgelopen jaar vals alarm was of niet.

Overigens zette ICARUS zich ook vorig jaar al af tegen de bevindingen van hun OPERA-collega’s. Toen ging het om het zogenoemde Cohen-Glashow-effect, dat stelt dat neutrino’s die sneller dan het licht gaan onderweg elektronen en anti-elektronen zouden moeten uitzenden. Dat zou de neutrino’s energie moeten hebben gekost, maar daar konden de ICARUS-onderzoekers op de plaats van aankomst geen tekenen van vinden.

Meer weten over neutrino’s? Lees ‘In 5 minuten: neutrino’s’ in KIJK 13/2011!

Bronnen: CERN, Nature News