Jupiter’s Grote Rode Vlek wordt steeds kleiner

KIJK-redactie

17 mei 2014 12:00

rode vlek jupiter

Hét kenmerk van de planeet Jupiter is een enorme rode vlek. Dit is een storm die er al eeuwenlang rond raast – maar wel steeds kleiner wordt.

Al sinds de negentiende eeuw wordt de Grote Rode Vlek door astronomen geobserveerd. In die tijd schatten ze de doorsnede van de vlek op zo’n 41.000 kilometer; hier zou de aarde bijna drie keer in passen. Toen in 1979 de Voyager 1 en 2 voorbij Jupiter vlogen, was de doorsnede al bijna twee keer zo klein geworden. De nieuwste foto’s van de Hubble telescoop laten zien dat de storm op dit moment nog maar een doorsnede van 16.000 kilometer heeft; net groot genoeg voor één keer de aarde.

vlek jupiter neemt af

De storm op jupiter is de grootste in ons planetenstelsel, die windsnelheden van 160 kilometer per uur haalt en al minstens 300 jaar actief is. Volgens de astronomen van NASA wordt de doorsnede jaarlijks ongeveer 1000 kilometer kleiner. Waarom de storm zo snel afneemt en of hij uiteindelijk zal verdwijnen, durven ze nog niet te zeggen.

Bron: NASA