KIJK 11/2011 verschenen!

kijkmagazine

23 september 2011 09:00

Spiraalstelsel

Vanaf vandaag in de winkel: KIJK 11/2011! Met op de cover ‘Het halve heelal is zoek – en 4 andere kosmische mysteries’.

Het zou haast vreemd zijn als we het heelal inmiddels wel zo’n beetje zouden begrijpen. We hebben het immers over afstanden en tijdschalen die het menselijke verstand ver te boven gaan. En áls we dan een keer denken dat we een mooie theorie hebben opgesteld rond een bepaald aspect van het universum, gooien nieuwe waarnemingen vaak roet in het eten. Nee, de sterrenkunde is allesbehalve af, zo blijkt wel uit het openingsartikel van deze KIJK, waarin we vijf actuele astronomische raadsels behandelen.

Verder onder meer in dit nummer: in vijf minuten alles over gif, een aflevering in de serie Man&Macht over de Surinaamse president Desi Bouterse, en een schitterende fotoreportage over, jawel, regenwormen. Bovendien nemen we afscheid van de tegendraadse rubriek De andere KIJK met een onderwerp dat ons vast wel wat boze brieven gaat opleveren: 6 voordelen van roken. Al gaat het hier niet noodzakelijk om voordelen waar de roker zelf per se al te blij van zal worden…

Klik hier om alle berichten op KIJK.nl te bekijken rond dit nummer.

Beeld: A. Zezas/J. Hudra e.a./CfA/JPL-Caltech/GALEX/ESA/NASA