‘LHC kan worden gebruikt als neerslagmeter’

Naomi Vreeburg

22 april 2016 12:00

neerslagmeter

Gaat de LHC van deeltjesversneller naar ’s werelds grootste regenmeter?

We kennen de Large Hadron Collider natuurlijk als een ondergrondse deeltjesversneller. Maar de Nederlandse MacGyver-wetenschapper Rolf Hut heeft er heel andere plannen mee. Hij heeft namelijk op een bijeenkomst voor geowetenschappers laten weten dat de LHC ook als neerslagmeter kan worden ingezet.

De lengte van de ringvormige tunnel van de deeltjesversneller varieert dagelijks een beetje doordat de zwaartekracht van de maan invloed uitoefent op de LHC. Maar ook per seizoen zijn er verschillen op te merken.

“Mijn hypothese is dat er in de winter meer water in de grond zit en sneeuw bovenop het land ligt. Deze massa drukt op de ring. En wanneer de extra massa in de zomer smelt en verdampt, zet de ring een beetje uit”, vertelt Hut. Als die hypothese klopt, zou de LHC kunnen worden gebruikt om neerslag te bestuderen.

Maar zorgen de variaties in tunnellengte dan niet voor onnauwkeurigheden in het meten van deeltjes? Dat zou kunnen, maar voor deze verschillen wordt in de deeltjesversneller gecorrigeerd. Uiteraard, want er zitten een paar knappe koppen achter de LHC-experimenten.

De komende tijd is MacGyver-wetenschapper Rolf Hut niet alleen met dit project bezig; hij is ook gasthoofdredacteur van KIJK 6/2016! Dit nummer ligt in de winkel vanaf 26 mei.

Bron: BBC