Vrienden lijken genetisch op elkaar

KIJK-redactie

15 juli 2014 09:00

De uitspraak: ‘vrienden zijn de familie die je zelf kiest’ blijkt te kloppen. Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat vrienden genetisch gezien opvallend veel op elkaar lijken.

Dat een getrouwd stel genetisch erg op elkaar lijkt, was al bekend. Uit Amerikaans onderzoek blijkt nu ook dat ons DNA meer lijkt op dat van onze niet-verwante vrienden dan op vreemden. En dit komt niet doordat mensen geneigd zijn om hun vrienden op basis van dezelfde etnische of culturele achtergrond uit te kiezen, beweren de onderzoekers. Ze hebben namelijk de populatie zo gekozen dat er alleen een verschil in sociale status is; wel of geen vrienden.

Hieruit blijkt dat onze genen zo’n één procent overeenkomen met die van onze vrienden.“Één procent lijkt misschien niet zoveel”, vertelt Christakis, een van de onderzoekers. “Maar voor genetici is het een aanzienlijk getal.” Het is ongeveer vergelijkbaar met een achter-achter-achterneef, terwijl het hier niet om familie gaat.

Friends with benefits

De genetische overeenkomsten bij vrienden hebben een evolutionair voordeel. Een voorbeeld: wanneer je vriend het koud heeft als jij dat ook hebt en een vuurtje maakt, profiteren jullie daar allebei van. Daarnaast is het zo dat je graag bepaalde eigenschappen deelt en daarom zoek je vrienden die over dezelfde eigenschappen beschikken.

Wat opvalt, is dat de stukken DNA die het vaakst overeenkomen tussen vrienden, genen zijn die sneller evolueren. Verder blijkt dat genen die met het reukvermogen te maken hebben veel overeenkomen en die het immuunsysteem regelen tussen vrienden juist erg verschillen. Volgens de onderzoekers zou ook dit evolutionair voordelig zijn, omdat je dan als groep meer weerstand hebt tegen verschillende ziektes.

Bronnen: PNAS, University of California – San Diego via EurekAlert!

Tekst: Tom Gerrits