Nieuw materiaal brengt hypersoon vliegen dichterbij

André Kesseler

2017-07-12 16:00:48

materiaal

Britse en Chinese onderzoekers hebben een beter hittebestendig materiaal ontwikkeld.

Een van de grootste problemen van hypersoon vliegen is de temperatuur. Die loopt niet alleen hoog op in de speciale motoren die nodig zijn om de snelheden van minimaal Mach 5 (meer dan 6000 kilometer per uur) te halen. Ook de neus en vleugelranden worden door de constante botsingen met luchtdeeltjes extreem heet: soms wel 2000 tot 3000 graden Celsius. Onderzoekers van de Universiteit van Manchester, het Henry Royce Institute en de Central South University of China (CSU) hebben een materiaal ontwikkeld dat bestand is tegen die helse temperaturen.

Koel materiaal

De basis van het hittebestendige spul is zirconium carbide (foto hieronder), bekend van harde boortjes en industriële toepassingen. Door het materiaal via een reactive melt infiltration-techniek te mengen met koolstofcomposieten, kregen ze een superharde keramische coating. En die kan hitte tot twaalf keer effectiever afvoeren dan de materialen die daar nu voor worden gebruikt.

Het nieuwe materiaal zou onder meer goed nieuws kunnen zijn voor Skunk Works, de geheime ontwerpafdeling van Lockheed Martin. Die bracht onlangs naar buiten dat er gewerkt wordt aan de opvolger van het fameuze spionagevliegtuig SR-71 Blackbird, de hypersone SR-72 Son of Blackbird.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Bron: University of ManchesterPopular Mechanics










Meer Filmpjes

tijdelijk Gratis verzending

We begrijpen dat je niet staat te springen om nu naar de supermarkt te gaan om een exemplaar van KIJK uit de schappen te grissen. Bestel onze edities online en met kortingscode GRATIS betaal je géén verzendkosten.