Meest diverse eiwitten aanwezig in testikels

Naomi Vreeburg

06 november 2014 16:00

Onderzoeken aan een Zweeds instituut wijzen uit dat de meest verschillende eiwitten huisvesten in de testikels.

De eiwitten in onze cellen zijn onder andere verantwoordelijk voor de reparatie, onderhoud en productie van chemische signalen. Je zou daarom verwachten dat de meest diverse eiwitten aanwezig zijn in je hersenen. Maar nee, bij de heren zitten de meeste uiteenlopende proteïnen in de testikels, zo blijkt uit een project van het Royal Institute of Technology in Zweden.

Elke tien jaar wordt er een nieuwe atlas op proteinatlas.org gepubliceerd. Deze atlas toont een decennium aan onderzoek aan eiwitten dat wordt verricht aan het Zweedse instituut. Tien jaar geleden onthulde deze map dat een mens 20.000 genen heeft die coderen voor verschillende proteïnen. Deze week openbaarde de atlas voor de eerste keer waar de meeste eiwitten aanwezig zijn.

Spermaproductie

En terwijl er in de hersenen ‘slechts’ 318 unieke proteïnen aanwezig zijn, vormen testikels een fijn adres voor 999 verschillende eiwitten. De meeste hiervan zijn werkzaam bij de afdeling celdeling dat zorgt voor de productie van sperma. “De cellen ondergaan meiose en dit is zo’n uniek proces dat er veel eiwitten voor nodig zijn”, legt hoofdonderzoeker Mathias Uhlén uit. Hij denkt dat een gelijk aantal proteïnen aanwezig is in de eierstokken.

Weten welke eiwitten worden gemaakt in elk orgaan maken het makkelijk voor wetenschappers om te onderzoeken welke daarvan ziektes veroorzaken. Op deze manier kunnen betere medicijnen worden verkregen.

Bron: The Human Protein Atlas, New Scientist