Neanderthalers ruimden woning op

KIJK-redactie

04 december 2013 11:10

Neanderthalers richtten de grotten waarin ze woonden op een duidelijke manier in, zo blijkt uit archeologisch onderzoek in Italië.

Als we aan een Neanderthaler denken, zien we een barbaarse oerman voor ons in zijn Tarzanlapje, die een allesbehalve georganiseerd bestaan leidt. Maar niets is minder waar. Wetenschappers ontdekten in een grot in Italië dat Neanderthalers hun woonruimten ongeveer net zo inrichtten als de moderne mens.

Verschillende zones

In Italië onderzoeken wetenschappers en archeologen van de Universiteit van Colorado te Denver een rotsschuilplaats die enkele duizenden jaren werd bewoond, onder andere door Neanderthalers. Door deze schuilplaats te bestuderen, willen de wetenschappers de verschillen en overeenkomsten tussen de levensstijlen van de mens in diverse millennia vergelijken.

Volgens Julien Riel-Salvatore, die het onderzoek leidt, richtte de Neanderthaler zijn woonruimte heel praktisch en doelgericht in, waardoor deze oermensen meer op ons leken dan we oorspronkelijk dachten. “De onderzochte grot bestond uit verschillende zones waar verschillende activiteiten plaatsvonden.”

Drie verdiepingen

De ingestorte woongrot bestaat uit drie verdiepingen, wat al verdacht veel lijkt op onze indeling van begane vloer, eerste verdieping en een zolder. Op de bovenste etage van de woongrot zijn een groot aantal dierlijke resten gevonden, waaruit kan worden opgemaakt dat hier beesten werden geslacht.

De middelste etage was voorzien van een haard aan de ene kant van de ruimte, die de warmte in de grot moest circuleren. Hier gingen de grotbewoners bij elkaar zitten als in een woonkamer. Aan de andere zijde zijn voornamelijk stenen artefacten en gebruiksvoorwerpen gevonden. De middelste etage was dan ook min of meer de woonruimte van de Neanderthalers.

Waar de onderste etage voor werd gebruikt, is lastiger te bepalen. In de mond van de schuilplaats zijn stenen artefacten gevonden, die erop zouden kunnen wijzen dat daar de gereedschapsproductie plaatsvond.

Logische inrichting

Al met al concluderen de wetenschappers van de Amerikaanse universiteit hieruit dat de Neanderthalers dus niet alles zomaar ergens neergooiden, waar altijd vanuit werd gegaan, en dat ze hun woonruimte logischer inrichtten dan oorspronkelijk werd gedacht.

Bronnen: Canadian Journal of Archaeology, University of Colorado Denver