Nieuwe dieetpil houdt lichaam voor de gek

KIJK-redactie

06 januari 2015 09:00

Wetenschappers hebben een nieuwe dieetpil gemaakt. De pil houdt het lichaam voor de gek, zodat het ‘denkt’ dat je net een goed maal hebt gegeten.

Onderzoekers hebben een nieuwe soort dieetpil gemaakt. Het medicijn fexaeamine is net een denkbeeldige maaltijd. Het geeft een signaal af dat je hersenen normaal krijgen als je veel voedsel hebt gegeten. Het lichaam begint ruimte vrij te maken – vet te verbranden – om het maal op te slaan. Er zitten geen calorieën in de pil.

Verteringsstelsel

De wetenschappers richtten zich op de zogenaamde farensoid X receptor (FXR). FXR speelt een rol in het vervoeren van galzuren, het verteren van eten en het opslaan van vet en suiker. Het menselijk lichaam zet FXR ‘aan’ bij het begin van een maaltijd. Het lichaam begint dan ruimte vrij te maken en vet te verbranden. Fexaeamine zet de receptoren aan en zorgt zo dat er calorieën worden verbrand.

Ook andere onderzoekers hebben al geprobeerd om de receptoren te activeren. Dan kwam het medicijn echter in verschillende organen terecht en zorgde het voor bijwerkingen. Fexaemine blijft in het verteringsstelsel en komt niet op andere plekken in het lichaam terecht.

Werkt bij muizen

Muizen die vijf weken lang dagelijks een fexaeaminetablet kregen, stopten met zwaarder worden, verloren vet en hadden een lagere bloedsuikerspiegel dan soortgenoten die de pillen niet kregen. Ze hadden ook een hogere lichaamstemperatuur – een signaal dat het metabolisme sneller wordt – en een deel van hun witte vet werd omgezet in gezonder bruin vet.

Zelfs de bacteriën in de darmen van de beestjes veranderden een beetje, maar waarom is nog onduidelijk.

Bronnen: Nature medicine, Salk Institute via EurekAlert!