Nieuwe techniek laat vingerafdrukken gloeien

KIJK-redactie

08 augustus 2012 09:00

Chinese wetenschappers hebben een techniek ontwikkeld waarbij oude en nieuwe vingerafdrukken kunnen worden geanalyseerd door ze licht te laten stralen.

Technieken om vingerafdrukken te vinden en analyseren, worden gebruikt in forensisch onderzoek om misdadigers te identificeren. Er zijn verschillende technieken om deze afdrukken zichtbaar te maken, waarvan afstoffen er één is. Maar Chinese wetenschappers hebben nu een manier ontwikkeld om vingerafdrukken met een hogere resolutie zichtbaar te maken, namelijk door ze licht te laten geven.

Negatieve afdruk

Om de afdrukken zichtbaar te maken, gebruikten Bin Su en collega’s een glazen plaat bedekt met de stof indiumtinoxide of gewoon een roestvrijstalen elektrode. Hier werd de vingerafdruk op overgezet en het geheel plaatsten ze vervolgens in een chemische oplossing. Op alle plekken waar vetresten van de vingerafdruk zaten, vond geen chemische reactie plaats, maar op de stukken ertussen wel, waardoor er een lichtgevend beeld ontstond van de vingergroeven, maar dan een negatief. Het licht werd vervolgens opgevangen met een CCD-chip (de chip van een digitale camera).

Het principe waar de onderzoekers gebruik van maken bij deze techniek heet elektrochemieluminescentie. Met andere woorden: het produceren van licht met behulp van een chemische reactie, gedreven door elektriciteit. Bij de vingerafdrukken zorgt het oppervlak van de elektrode ervoor dat de chemische stoffen in de oplossing een hoogenergetische elektron erbij krijgen. Dit elektron verliest zijn energie door een foton uit te zenden en dat zie je dan als licht.

Illegale substanties

Met de Chinese techniek is de resolutie van de vingerafdrukken zo hoog dat naast groeven de poriën daarbinnen ook zijn te zien. Door een stof aan de vingerafdrukken zelf te laten binden, kun je dezelfde techniek toepassen om een ‘gewone’ lichtgevende vingerafdruk te krijgen, in plaats van een negatief. Dit zou in de toekomst kunnen leiden tot manieren om (illegale) substanties te identificeren die aan de vingerafdruk kleven.

Bronnen: Angewandte ChemiePhys.org