Nobelprijs Natuurkunde voor techniek om beweging van elektronen te bestuderen

Tim Tomassen

03 oktober 2023 13:11

Hoofden van winnaars Nobelprijs voor Natuurkunde 2023 naar attoseconden

De Nobelprijs voor Natuurkunde gaat naar drie wetenschappers die de deur naar de wereld van elektronen hebben opengezet.

Snel bewegende gebeurtenissen vloeien in elkaar over wanneer wij ze bekijken, denk maar aan een film die bestaat uit stilstaande beelden maar er samen toch uitzien als vloeiende bewegingen. Om zulke snelle bewegingen te observeren hebben we speciale technieken nodig, bijvoorbeeld high-speed photography. Maar in de wereld van elektronen vinden veranderingen plaats die elk slechts een paar tienden van een attoseconde duren – een attoseconde is zó kort dat er net zoveel in één seconde zitten als dat er seconden zijn geweest sinds het ontstaan van het heelal (13,8 miljard jaar). Zelfs met camera’s zijn die gebeurtenissen niet vast te leggen. Lang werd daarom gedacht dat het onmogelijk was om de bewegingen van elektronen te bestuderen.

De Franse Anne L’Huillier ontdekte in 1987 dat laserlicht een interactie aangaat met atomen in edelgassen. De Frans-Amerikaanse Pierre Agostini en de Hongaars-Oostenrijkse Ferenc Krausz toonden vervolgens in 2001 aan dat deze interactie kan worden gebruikt om enorm korte lichtpulsen te creëren, waarmee het toch mogelijk is om de bewegingen van elektronen in atomen en moleculen te bestuderen. En dat levert het drietal nu de Nobelprijs voor Natuurkunde op.