‘Non-lethal’ stopsysteem ontwikkeld

André Kesseler

05 december 2013 11:00

Als de politie een voortvluchtige automobilist tot stoppen wil dwingen, wordt die met politie-auto’s klemgereden of komt er een spijkermat aan te pas om de banden aan flarden te trekken. Dat vond het Britse bedrijf E2V niet goed genoeg; het ontwikkelde een systeem dat een auto op afstand kan laten stilvallen.

De RF Safe-Stop werkt, zoals de naam al doet vermoeden, met gebundelde en heel krachtige radiosignalen. Die elektromagnetische stralen dringen door tot alle elektronica in de auto, zoals het motormanagementsysteem. Die raakt daardoor als het ware in de war, zodat de motor uitvalt en de auto tot stilstand komt.

Het Britse systeem, dat niet schadelijk is voor mensen, weegt 350 kilo en kan dus vrij gemakkelijk achterin een speciale politieauto worden geplaatst, maar ook in een boot of zelfs een vliegtuig. En het kan een voertuig op 50 meter afstand tot stilstand brengen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Klinkt op zich goed, maar er zijn ook kritische geluiden. Het systeem werkt bijvoorbeeld alleen maar op moderne auto’s. Een oude jeep of een Volkswagen kever rijden gewoon door omdat er, afgezien van een autoradio of iets dergelijks, geen elektronica aan boord is.

Bovendien zou de RF Safe-Stop een auto die op volle snelheid komt aanstormen niet snel genoeg tot stilstand brengen. Ook zijn er zorgen over het effect op elektronisch aangestuurde remmen en stuursystemen. Een auto met gewone hydraulische of mechanische systemen blijft na een elektromagnetische puls gewoon bestuurbaar en kan ook nog remmen. Bij een auto waarin dat elektronisch wordt geregeld, vallen die compleet uit en dat kan bij hogere snelheden erg onplezierig uitpakken.

Een woordvoerder van E2V brengt daar tegenin dat RF Safe-Stop altijd nog veiliger is dan bestaande methodes. Helemaal als het gaat om het tot stilstand brengen van snelle motoren.

Bronnen: E2VBBC NewsWired

Beeld: Screenshot BBC News YouTube-video, E2V



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws