‘Onderzees gebied bij Hawaï is herstellende’

Laurien Onderwater

08 augustus 2019 08:59

Emperorketen Hawaï

Na jaren van bescherming zien wetenschappers tekenen dat de beschadigde Hawaï-Emperorketen een comeback maakt.

Naast alle verontrustende berichten over koraalriffen die op hoog tempo verdwijnen, is er gelukkig zo nu en dan ook goed nieuws te melden. Over een kwetsbaar zeegebied in de Stille Oceaan bijvoorbeeld dat na jaren bescherming eindelijk herstellende lijkt te zijn. Dat schrijven onderzoekers in vakblad Science Advances.

Emperorketen

Decennialang verwoestten sleepnetten en overbevissing gebieden in en het zeeleven van de Hawaï-Emperorketen. Deze 5800 kilometer lange keten bestaat uit tientallen vulkanen, eilanden, atols en onderzeese bergen. Vanaf de jaren zestig hebben vissers hier jarenlang flink huisgehouden, waarbij behoorlijk wat schade is toegebracht aan het kwetsbare mariene ecosysteem.

Omdat koralen en sponzen die op onderzeese bergen leven zeer traag groeien, koesterden wetenschappers weinig hoop voor het zwaar aangetaste gebied. Toch zagen ze tijdens onderzoekstripjes verscheidene tekenen van herstel.

Babykoraal

De wetenschappers gebruikten een autonoom onderwatervoertuig en een door mensen bezette duikboot om locaties langs de keten te verkennen. Ook werden onderzeese bergen die zo’n 300 tot 700 meter onder het oppervlak lagen, gefotografeerd.

Vervolgens analyseerde het team 536.000 afbeeldingen. Daarop zagen ze niet alleen nog steeds de schade die sleepnetten hadden toegebracht op de zeebodem, maar ook babykoraal in die gebieden groeien. Bovendien begon koraal op stukken achtergelaten visnetten terug te groeien.

Sleepnetten hebben koraalriffen en onderzeese bergen over de hele wereld verwoest en onderzoekers dachten altijd dat de ravage onherstelbaar was. Maar de Hawaï-Emperorketen biedt voorzichtig hoop.

Overheidsbescherming

Wat de Hawaï-Emperorketen ook bewijst, is dat overheidsbescherming loont. Eind jaren zeventig verklaarden de VS het gebied namelijk als een U.S. Exclusive Economic Zone, die verhinderde dat buitenlandse vloten er mochten vissen.

In 2006 nam president George W. Bush het gebied op als onderdeel van het Papahānaumokuākea Marine National Monument, waardoor het verder werd beschermd. Die sancties beginnen nu langzaam maar zeker hun vruchten af te werpen.

Het is nog te vroeg om te zeggen hoelang het duurt voordat het gebied in zijn oude glorie is hersteld (als dat überhaupt al gaat gebeuren). Wetenschappers analyseren nog steeds koraalmonsters om de leeftijd en diversiteit van soorten in het gebied te bepalen.

Maar de resultaten van het onderzoeker leveren wel belangrijke kennis op voor beleidsmakers die onderzoeken hoe effectief de overheidsbescherming van gebieden als de Hawaï-Emeperorketen is. De regering Trump wil dergelijke zones namelijk weer openstellen voor visserij.

Bronnen: Science Advances, Florida State University via EurekAlert!

Beeld: National Oceanic and Atmospheric Administration