‘Panda’s socialer dan gedacht’

Naomi Vreeburg

30 maart 2015 09:00

Reuzenpanda’s zijn niet vies van een beetje burencontact op zijn tijd, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

We kunnen wel socialere dieren bedenken dan de alleen rondzwervende, weinig zin in seks hebbende reuzenpanda’s. Maar het lijkt erop dat zelfs deze dieren op zijn tijd gezelschap kunnen waarderen. De vermeende einzelgängers trekken soms een aantal weken met elkaar op, zo blijkt uit onderzoek van de Michigan State University.

Tevreden

China is erg beschermend over de bedreigde panda’s en verbood ongeveer tien jaar lang om GPS-banden aan de dieren te bevestigen. Toch kregen Vanessa Hull en haar team toestemming om vijf panda’s – drie volwassen vrouwtjes genaamd Pan Pan, Mei Mei en Zhong Zhong, het jonge vrouwtje Long Long en jonge mannetje Chuan Chuan – tussen 2010 en 2012 te volgen in het Wolong natuurpark.

pandatrap

Chuan, Mei en Long bleken enkele weken in de herfst met elkaar rond te hangen. De tijd dat ze samen doorbrachten was te lang om het een toevalstreffer te noemen, claimen de onderzoekers. Ook is het niet waarschijnlijk dat de dieren bij elkaar bleven om te paren; dit doen ze namelijk in de lente.

Of de panda’s elkaar opzoeken of dat ze simpelweg geen zin hebben om te verkassen als een soortgenoot in de buurt is, kan niet worden afgeleid uit dit kleinschalige onderzoek. Maar de dieren lijken redelijk tevreden te zijn, wanneer ze tijd met elkaar doorbrengen, laat onderzoeker Stuart Pimm aan New Scientist weten. “Ze zijn niet druk bezig om hun territorium te verdedigen.”

Bamboe

Tijdens de twee jaar observatie ontdekten de onderzoekers ook meer over de voedingsstrategie van de panda’s. Eerder was al bekend dat ze op één plaats blijven en zo veel mogelijk bamboe te snaaien om dit gedrag vervolgens op een nieuwe plek te herhalen. Maar na ongeveer zes maanden komen ze hier weer terug. Ze lijken deze plaatsen te onthouden en te hopen dat het bamboe na een tijdje weer is aangegroeid.

Dit experiment is natuurlijk maar een klein kijkje in het leven van een paar panda’s, maar de ecologen hopen dat er nog vele volgen om het geheime bestaan van de dieren te ontrafelen.

Bronnen: Journal of Mammology, Michigan State University via Eurekalert!, New Scientist