Periodieke tabel toont herkomst van de elementen

Naomi Vreeburg

23 januari 2017 16:00

De meeste elementen op aarde hebben we te danken aan sterren die het loodje leggen. Een sterrenkundige geeft dit nu weer in het periodiek systeem.

Astronoom Carl Sagan zei ooit: “Het stikstof in ons DNA, calcium in onze tanden, ijzer in ons bloed en koolstof in de appeltaart zijn allemaal het resultaat van ineenstortende sterren.” Maar volgens sterrenkundige Jennifer Johnson is dit te kort door de bocht. Want we hebben deze elementen niet alleen te danken aan ineenstortende sterren, maar ook aan boerende, exploderende en samengevoegde sterren.

Om dit goed in kaart te brengen, rustte Johnson de periodieke tabel uit met verschillende kleuren die aangeven hoe de elementen op onze planeet terecht zijn gekomen. Een trucje dat eerder al werd uitgevoerd en waar een voorbeeld op Wikipedia van is te vinden. Maar volgens Johnson bevat deze tabel foutjes. Vandaar haar eigen versie:

periodieke tabel

Kleurenblinden

Zo onderscheidt ze in dit periodieke systeem elementen die zijn gemaakt door de Big Bang, door samengevoegde neutronensterren, door kosmische straling, door stervende kleine sterren, door stervende massieve sterren en exploderende witte dwergen. Johnson heeft een aantal elementen uit haar tabel weg gelaten, omdat deze niet belangrijk zijn in het menselijk lichaam of voor dagelijks gebruik.

Oh, en voor de kleurenblinden in ons midden heeft ze een aparte versie gemaakt:

periodieke tabel

Bronnen: Blog Johnson, ScienceAlert