Planten gedijen in zoute bodem met deze coating

Laurien Onderwater

27 november 2019 10:59

Zaden gehuld in een coating van zijde, bacteriën en suiker kan planten helpen groeien op zoute terreinen, hebben onderzoekers aangetoond.

Het is slechts nieuws als het zoutgehalte in de bodem stijgt, omdat planten daarin niet goed kunnen groeien. Gelukkig werken wetenschappers van over de hele wereld hard aan het genetisch modificeren van gewassen, zodat ze wel onder dergelijke omstandigheden kunnen groeien. Wetenschappers van het MIT gooiden het over een andere boeg: ze ontwikkelden een coating die peulvruchtzaden belangrijke nutriënten bieden en ze beschermen tegen zouten.

Zaden

De Amerikaanse onderzoekers maakten de coating met rhizobacteriën die een soort uitwisselingsactie houden met peulvruchten: de microben groeien knobbeltjes op de wortels van de plant die ze vervolgens koloniseren. De bacteriën ontvangen dan suikers van de plant, terwijl ze stikstof uit de lucht omzetten in voedingsstoffen die de plant weer kan gebruiken. Van dit type rhizobacteriën is bekend dat ze warme en zoute omstandigheden tolereren.

Verder nam het team zijde van de zijderups en een suiker genaamd trehalose in de zaadcoating op. Deze twee ingrediënten beschermen de rhizobacteriën: de zijde fungeert als een manier om de microben aan de zaden te binden, terwijl het ook de coating sterker maakt. En omdat het materiaal oplosbaar is in water zorgt het voor een gecontroleerde afgifte van de bacteriën. Trehalose staat bekend om zijn waterretentiecapaciteiten, waardoor de bacteriën uitdroging kunnen overleven.

Peulvruchten

Het team testte de coating op zaden van sperziebonen en plantte ze zowel met als zonder de beschermende zijdelaag in een zoute en niet-zoute grond. Voor elke afzonderlijke proef werden twaalf zaden geplant. De resultaten? In de niet-zoute grond ontsproot 88 procent van de gecoate zaden vergeleken met 62 procent van de niet-gecoate zaden. En in de zoute bodem groeide 71 procent van de gecoate zaden versus 45 procent van de niet-gecoate zaden.

Dat zijn veelbelovende cijfers, maar er kleeft nog wel een groot nadeel aan de methode: hij is alleen geschikt voor peulvruchten en dus niet voor gewassen als tarwe of gerst. Dat hopen de onderzoekers te kunnen verhelpen door de gewassen of de rhizobacteriën toch weer te manipuleren.

Het onderzoek wordt deze week gepubliceerd in Proceedings of the National Academy of Sciences.

Bronnen: Proceedings of the National Academy of Sciences, MIT, The Guardian, New Atlas