‘Regenwoud bestand tegen opwarming aarde’

KIJK-redactie

12 maart 2013 09:00

Uit gegevens van maar liefst 21 klimaatmodellen blijkt dat de verhoogde uitstoot van CO2 geen nadelige effecten heeft op het tropisch regenwoud. De kans dat de longen van de wereld deze eeuw qua biomassa achteruit gaan en planten het loodje leggen is dus een stuk kleiner dan werd gedacht.

Dat stellen onderzoekers van het Britse Centre for Ecology & Hydrology in het tijdschrift Nature Geoscience. Deze conclusie baseren de wetenschappers op basis van de bestaande kennis van de verwachte klimaatsverandering en hoe ecologische systemen hierop reageren.

Longen van de wereld

De onderzoekers hebben 22 modellen met gegevens bestudeerd over regenwouden in Midden-Amerika, het Zuid-Amerikaanse Amazonegebied, Afrika en Azië. Uit maar één model blijkt dat de verhoogde uitstoot van koolstofdioxide nadelige effecten heeft op de oerwouden en bos verloren gaat in de Amerika’s. De overige gebieden zijn volgens alle modellen veilig.

De bomen en planten in de oerwouden zetten CO2 om in zuurstof en slaan ongeveer een derde van de totale hoeveelheid koolstof op aarde op. Medeauteur David Galbraith stelt dat verschillende begroeiingspatronen laten zien dat de bossen zich aanpassen aan de verhoging van CO2. Sterker nog: de biomassa van het regenwoud neemt de komende eeuw toe. En dat is van groot belang. De ‘longen van de wereld’ behoren namelijk tot de grootste leveranciers van zuurstof op aarde.

Kanttekening

Galbraith plaatst wel een kanttekening bij de resultaten: branden en ontbossing zijn niet meegenomen in de modellen. Beide kunnen effect hebben op de opgeslagen hoeveelheid koolstof in de regenwouden. De impact ervan is moeilijk in te schatten.

Ook bestaat er nog onzekerheid over de reactie van ecosystemen. De wetenschapper vindt het daarom belangrijk dat toekomstige onderzoeken vergezeld gaan van uitgebreide observaties in de bossen.

Bronnen: Nature Geoscience, Centre for Ecology & Hydrology via EurekAlert!

Beeld: Lubasi/CC BY-SA 2.0