Ruimtemodule gemaakt van ISS-schroot

KIJK-redactie

29 oktober 2012 16:00

NASA-ingenieurs zijn bezig met een deep space-ruimtemodule bestaande uit oude onderdelen van het International Space Station.

Ook bij NASA denken ze aan het milieu en letten ze tegenwoordig op de kleintjes. Afgedankte onderdelen van het ISS worden gewoon weer hergebruikt. De ontworpen leefruimte is bedoeld voor toekomstige missies diep in ons zonnestelsel. Het is onderdeel van Deep Space Habitat (DSH), een project waarbij wordt uitgezocht wat de ideale ruimtecapsule is voor missies voorbij de Maan.

Noodzaak

Op dit moment bevindt DSH zich nog in de beginfase. Dit houdt in dat er alleen nog maar wordt gekeken naar zaken die van absolute noodzaak zijn. Dingen als het bewaren van voedsel en andere voorwaarden die nodig zijn om te overleven in de ruimte, krijgen in dit stadium prioriteit. Bovendien denken wetenschappers na over 3D-printers en kassen voor de teelt van voedsel.

Ruimtemodule

Een van de belangrijkste overwegingen in het productieproces is hoe menselijke factoren de missie zullen beïnvloeden. Het zo comfortabel mogelijk maken van de ruimtemodule zal de kans op slagen van de missie doen stijgen. Volgens de wetenschappers kunnen astronauten maar liefst vijfhonderd dagen lang in de module verblijven.

Bron: Aviation Week