Samenwerken lukt beter als je staat

KIJK-redactie

17 juni 2014 11:00

Heb je een binnenkort een belangrijke vergadering? Haal dan maar vast de stoelen uit het kantoor. Want volgens onderzoekers kun je beter samenwerken als je staat.

Wanneer mensen staan, nemen ze volgens de wetenschappers met meer opwinding deel aan het groepsproces. Bovendien zijn ze minder geneigd hun eigen ideeën te verdedigen. Dat leidt tot betere samenwerking en een hogere kwaliteit van de eindproducten. Amerikaanse onderzoekers schrijven dat in het tijdschrift Social Psychological and Personalty Science.

Filmpje maken

De onderzoekers vroegen 54 groepen om in een half uur tijd een wervingsfilmpje voor een universiteit te maken. Sommige teams werkten staand, andere zittend. Onderzoeksassistenten beoordeelden hoe goed de proefpersonen samenwerkten en hoe hoog de kwaliteit van de video’s was. De deelnemers beoordeelden zelf hoe ’territoriaal’ hun groepsgenoten waren. Bovendien gebruikten de onderzoekers sensoren om te meten of proefpersonen zweethanden hadden; een maat voor fysieke opwinding.

Betere filmpjes bij staande teams

Uit het onderzoek bleek dat de fysieke opwinding hoger was bij de staande teams. Ook rapporteerden de staande deelnemers dat hun teamgenoten minder territoriaal waren en minder geneigd waren om hun eigen idee te verdedigen. Dit leidde er volgens de wetenschappers toe dat er meer informatie werd gedeeld en dat de kwaliteit van de filmpjes hoger was.

Staan is gezonder

Het verwijderen van stoelen uit kantoorruimtes is volgens de onderzoekers niet alleen een goedkope manier om het kantoor opnieuw in te richten, maar ook nog eens gezonder. Ze wijzen erop dat langdurig zitten tot verschillende klachten kan leiden. Ze vinden dan ook dat organisaties zouden moeten experimenteren met staande vergaderingen.

Bronnen: Social Psychological and Personality Science, SAGE publications via EurekAlert!