Sla slaapt in je koelkast

KIJK-redactie

22 juni 2013 16:00

Sla

Groente en fruit blijken – zelfs nadat ze ‘dood’ in je koelkast liggen – een dag-nachtritme te hebben.

We zouden nóg gezonder kunnen eten als we rekening zouden houden met de biologische klok van de vitaminebommetjes die we iedere dag naar binnen werken. Als we de meeste stoffen willen binnenkrijgen die ons beschermen tegen kanker, dan moeten we groenten en fruit midden op de dag opeten. Biologen hebben namelijk ontdekt dat onder andere kool, sla, spinazie en blauwe bessen de meeste stoffen aanmaken als ze in het licht staan.

Hongerige larven

Om daar achter te komen, hoefden de onderzoekers niet de akkers op te gaan. Want ook al trekken we smakelijke gewassen uit de grond of hakken we ze in stukken, de cellen blijven leven. De Amerikaanse bioloog Janet Braam plaatste dus verschillende soorten groente en fruit in het lab en gaf een deel een licht-donkercyclus. De rest lag constant in het licht of in het donker.

Vervolgens werd een stel hongerige larven losgelaten op de proefobjecten, waarna hun gewicht en het gewicht van de bontgekleurde slachtoffers werd gemeten. De groenten en vruchten die een 24-uursritme hadden gehad, waren veel beter bestand tegen de larven. Goed nieuws dus voor tegenstanders van pesticiden: af en toe het licht uit blijkt ook te werken.

Snurkende spinazie

Een ander belangrijk resultaat had te maken met de stofwisselingsproducten van de etenswaren. De stoffen die ons namelijk kunnen beschermen tegen kanker, waren midden op de dag extra aanwezig. Hoe we dat precies in de voedselindustrie en thuis moeten gaan toepassen, weten de onderzoekers niet. Maar wie weet moeten we binnenkort de spinazieblaadjes nog even laten snurken voor we ze in de pan mikken.

Zien wat er gebeurt als je je groente en fruit te lang laat liggen? Bekijk dit filmpje!

Bronnen: Current Biology, Cell Press via EurekAlert!

Beeld: 4028mdk09/CC BY-SA 3.0