Stealth-tanker kiest voor het luchtruim

Laurien Onderwater

03 oktober 2019 10:59

stealth-tanker stingray

Om tankervliegtuigen wat minder kwetsbaar te maken, heeft Boeing een stealth-tanker ontwikkeld: de MQ-25 Stingray. Zijn eerste vlucht is een feit.

Het voordeel van tankers is dat ze de actieradius van ‘gewone’ gevechtsvliegtuigen als een F-16 en de F-35 met ruim de helft kunnen vergroten. Nadeeltje is dat die tankers niet stealth zijn en dus flink oplichten op vijandelijke radarschermen.

Daarom heeft de Amerikaanse marine een tijdje terug Boeing de opdracht gegeven een stealthy tankvliegtuig te ontwikkelen. Hiermee was de MQ-25 Stingray in het leven geroepen. En nu heeft het onbemande vliegtuigje zijn eerste autonome vlucht erop zitten.

Lees ook:

Eerste vlucht

De test zou plaats hebben gevonden op de regionale luchthaven in Mascoutah, Illinois. Boeing-testpiloten hielden de drone in de gaten toen hij zijn twee uur durende vlucht uitvoerde. “Het vliegtuigje taxiede en startte autonoom en vloog toen een vooraf bepaalde route,” zegt Boeing in een verklaring op zijn website. “De test valideerde de basisvluchtfuncties en -activiteiten van het vliegtuig met het grondstation.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Onbemand

Afgezien van het feit dat-ie vrijwel onzichtbaar is voor vijandelijke radarsystemen, heeft de Stingray ook het voordeel dat hij vanaf een vliegdekschip kan opstijgen en er ook weer op kan landen. Starten en landen vanaf zee zit er met een gewoon tankervliegtuig niet in.

Verder kan hij zo’n 11.000 liter vliegtuigbrandstof meenemen en in een straal van zo’n 900 kilometer rond het schip opereren. En het fijne aan de Stingray is natuurlijk dat hij onbemand is. Dus als de drone toch een keer door een vijandelijk vliegtuig of luchtafweersysteem onder vuur wordt genomen, vallen er in ieder geval geen menselijke slachtoffers.

De eerste nieuwe tankers moeten rond 2025 operationeel inzetbaar zijn.

Bronnen: Boeing, Popular Mechanics

Beeld: Boeing

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Filmpjes