Dit is ’s werelds sterkste continue magneet

Laurien Onderwater

14 juni 2019 12:59

continue magneet

In KIJK 2/2019 kun je in het artikel ‘De race om de supermagneet’ lezen dat de sterkste continue magneet de 45 tesla aantikt. Dat record is nu verbroken.

In het National High Magnetic Field Laboratory (MagLab) in Floria staat al enige tijd de krachtigste supergeleidende magneet (supergeleiders laten wrijvingsloos stroom door). Dit monster heeft een magneetveld van 32 tesla wat gelijkstaat aan het kunnen tillen van circa dertig middenklasse-auto’s. Niet mis dus!

Maar het MagLab huist nog een ander magneetmonster; eentje van 45 tesla. Deze bestaat uit supergeleidende én gewone materialen, zoals koper, en wordt daarom hybride genoemd. De magneet creëert onafgebroken een magnetisch veld dat niet van richting verandert en heet daarom een continue magneet.

In deze categorie heeft het MagLab zichzelf nu overtroffen. Onderzoekers van het laboratorium hebben een continue magneet ontwikkeld die de 45,5 tesla aantikt, schrijven ze in Nature. Ter vergelijking: het magneetveld van die leuke koelkastmagneetjes bedraagt 0,005 tesla.