Stil supersoon toestel komt eraan

André Kesseler

2017-10-25 15:59:24

QueSST

De NASA laat voor het eerst in 28 jaar weer een bemande X-plane bouwen.

Een van de problemen die het supersonische passagiersvliegtuig Concorde had, was dat het toestel boven land niet door de geluidsbarrière mocht gaan. Dat veroorzaakte namelijk zo’n harde supersonische knal dat op de grond de ramen aan diggelen konden springen. Door die beperking kon de Concorde eigenlijk alleen maar worden ingezet voor vluchten over de Atlantische Oceaan. Maar de droom van supersone passagiersvliegtuigen is gebleven en dus werkt de NASA aan een toestel dat een stuk stiller door de geluidsbarrière gaat: het Quiet Supersonic Transport (QueSST). En binnenkort wordt besloten wie het eerste echte testvliegtuig mag bouwen.

QueSST

Om te testen of QueSST wel gaat doen wat het belooft, zijn er verschillende tussenstappen voordat men aan de bouw van het volwaardige toestel begint. Zo werd er door Lockheed Martin Skunk Works eerst een schaalmodel gebouwd (zie filmpje hieronder), dat in een windtunnel kan wordt getest. Als die proeven eind deze maand worden afgerond, kan aan de bouw van de zogenoemde technology demonstrator worden begonnen: de Low-Boom Flight Demonstration of LBFD.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Er zijn verschillende partijen (waaronder Lockheed Martin) in de race om dat toestel te mogen bouwen. Het krijgt in ieder geval (net als de Concorde) een lange neus die moet voorkomen dat de geluidsgolven zich al voor het toestel ophopen en relatief dunne delta-vleugels. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, wordt het toestel gebouwd met bestaande onderdelen. Zo krijgt het onder meer een GE F414-motor van een F/A-18 Super Hornet en de cockpit van een T-38 Talon-straaljager.

Decibel omlaag

Uiteindelijk moet er een toestel komen waarvan de PLdB een stuk lager ligt dan die van de Concorde. PLdB staat voor perceived decibel level, dus de hoeveelheid lawaai die het toestel op de grond veroorzaakt. Bij de Concorde was dat 105, de NASA mikt met de QueSTT op een geluidsniveau van 70 tot 75. De NASA denkt dat de eerste vluchten met het echte supersone vliegtuig al in 2021 kunnen plaatsvinden.

Bronnen: NASAPopular Mechanics

Beeld: NASA

Lees ook:

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Filmpjes