Toetanchamon had een ‘ruimtedolk’

Naomi Vreeburg

02 juni 2016 13:00

Toetanchamon

De Egyptische farao Toetanchamon is begraven samen met (onder meer) een dolk van buitenaards materiaal.

De jonge farao Toetanchamon, die regeerde van 1332 en 1323 voor Christus, ging niet alleen zijn tombe in. Hij nam onder andere een prachtige dolk, met ijzeren lemmet en een gouden greep, mee in zijn graf. En een team van Italiaanse en Egyptische onderzoekers heeft nu bewezen dat deze dolk is gemaakt van ijzer direct afkomstig uit een meteoriet.

Buitenaards materiaal

Met behulp van röntgenapparatuur konden de onderzoekers de chemische samenstelling van de dolk bepalen. De concentraties nikkel en kobalt in het lemmet deden vermoeden dat het was gemaakt van “buitenaards materiaal”.

De samenstelling van het ijzeren lemmet werd vervolgens vergeleken met die van meteorieten gevonden in Egypte. In een van de meteorieten, genaamd Khargo, werd vrijwel dezelfde concentratie aangetroffen.

IJzer uit erts

“Een meteoritische oorsprong van het ijzer is te verwachten in de tijd van Toetanchamon”, mailt de Nederlandse egyptoloog Olaf Kaper. “Het smelten van ijzer uit erts is pas rond 600 voor Christus ontwikkeld in Egypte en Soedan. Alles van daarvoor wordt verondersteld uit meteoritisch ijzer te zijn gemaakt.”

Kaper wijst ons ook op een ander stukje ijzer dat in het graf van “Toet” op de mummie lag. “Het is een klein amulet van een hoofdsteun, dat symbolisch de koning in staat moest stellen om zijn hoofd op te heffen.”

Bronnen: Meteoritics & Planetary Science, The Guardian