Tongzoenen laat speeksel op elkaar lijken

Naomi Vreeburg

17 november 2014 09:00

Hoe vaker je intiem met je partner zoent, hoe meer de samenstelling bacteriën in je speeksel op elkaar gaat lijken.

Dat zoenen nou niet de meest hygiënische manier is om je liefde voor elkaar te tonen, hebben Nederlands microbioloog Remco Kort en zijn team maar weer bewezen. Ze ontdekten dat tijdens een intieme kus van 10 seconden zo’n 80 miljoen bacteriën werden uitgewisseld. Ook blijkt de microbiota in het speeksel steeds meer op elkaar te lijken, naarmate mensen meer zoenen.

De wetenschappers van het TNO en Micropia vroegen 21 verliefde koppels een vragenlijst in te vullen over hun lebbergedrag, inclusief hoe vaak ze per dag tongzoenden. Vervolgens namen ze een uitstrijkje van de tong van de proefpersonen. Ook moesten de deelnemers in een buisje spugen. Hieruit bleek dat mensen die elkaar minstens 9 keer per dag zoenen dezelfde mondbacteriën delen.

Yoghurtdrankje

Om te weten te komen hoeveel bacteriën worden overgebracht tijdens een tongzoen, moest een van de twee partners een probiotisch yoghurtdrankje drinken na een kus. Na een korte adempauze mochten de tortelduifjes elkaar weer zoenen. In de vloeistof zitten bacteriën die later konden worden aangetoond in het speeksel en op de tong van degene die het drankje niet had ingenomen.

De onderzoekers ontdekten dat na een intieme kus, het aantal probiotische bacteriën in het speeksel van de ontvanger verdrievoudigde en met een berekening lieten ze zien dat in totaal 80 miljoen bacteriën in 10 seconden werden overgebracht. Natuurlijk ook een manier om aan je dagelijkse probiotica te komen als je de drankjes te vies vindt. Gewoon je partner laten drinken en zoenen maar…

Bronnen: Microbiome, Micropia via Eurekalert!

Beeld: Micropia/Robin Utrecht