Twentse onderzoekers maken spermabot

KIJK-redactie

03 juni 2014 09:00

Onderzoekers van de Universiteit Twente hebben samen met de Duitse Universiteit in Cairo een spermabot ontwikkeld. De ‘zaadbot’ kan worden bestuurd met een magneetveld.

De robot is 322 micrometer lang; ongeveer zes keer zo groot als een echte spermacel. Net als een spermacel bestaat hij uit een kop en een staart. De kop is bedekt met een laagje nikkel en kobalt. Met behulp van een magneetveld kunnen de onderzoekers een kracht op de kop uitoefenen. De flexibele staart begint daardoor te bewegen, waardoor de spermabot naar voren zwemt. Door het magnetische veld te veranderen, kan hij worden bestuurd.

De wetenschappers zien verschillende toepassingen voor de spermabot. Ze denken dat hij gebruikt kan worden om medicijnen naar precies de juiste plaats in het lichaam te brengen, of voor ivf (reageerbuisbevruchting). Ook hopen ze dat de robot kan helpen met het schoonvegen van verstopte aderen.

Nanovezel als staart

De onderzoekers zijn al bezig om de robot verder te verbeteren. Ze werken momenteel aan een magnetische nanovezel, die als staart van de spermacel zou kunnen dienen. Die vezels zijn niet alleen klein, maar ook heel flexibel. De wetenschappers hopen dat de robot daardoor extra snel kan zwemmen.

Bronnen: Applied Physics Letters, American Institute of Physics via EurekAlert!

Beeld: I.S.M. Khalil/GUC & S. Misra/Universiteit Twente