Vleermuis gebruikt tong als rietje

KIJK-redactie

29 september 2015 09:18

Alsof het een milkshake is, slurpt deze nectar-etende vleermuis zijn maaltje via zijn tong naar binnen.

Je zou denken dat een tong vooral geschikt is om mee te likken, maar deze Zuid-Amerikaanse vleermuis bewijst het tegendeel. De Lonchophylla robusta is het eerste zoogdier waarvan bekend is geworden dat hij met behulp van een speciale tong de nectar uit een bloem omhoog zuigt.

In ruil voor het verspreiden van stuifmeel, geven bloemen maar wat graag hun voedzame nectar weg. Talloze insectensoorten hebben hier in de loop der evolutie een ingenieuze zuigtong voor ontwikkeld. Maar vleermuizen zijn nog groentjes en leken het te moeten doen door eindeloos hun tong in de nectar te steken, terug te trekken, af te likken en weer uit te steken.

Zuigkracht

Biologen van de Ulm Universiteit in Duitsland brachten verandering in deze veronderstelling. Met een high-speed camera wisten zij vast te leggen dat de vleermuis Lonchophylla robusta zijn met gleuven voorziene tong zo beweegt dat de nectar omhoog wordt gezogen. In totaal vergeleken de onderzoekers tien van de vleermuizen in kwestie en acht van de soort met een ‘ouderwetse’ likkende tong. Hoewel beide technieken bij vertraagd afspelen duidelijk verschilden, waren ze allebei even snel met opdrinken van de vloeistof.

De biologen zijn er nog niet helemaal achter hoe de nieuw ontdekte slurptechniek van de vleermuis precies werkt. Vermoedelijk heeft het te maken de wisselwerking tussen bewegingen van de tong en de het opstijgend vermogen van een vloeistof in een nauwe ruimte. Verder onderzoek zal dit moeten uitwijzen.

Bronnen: Science Advances, IFLScience