Voeding beïnvloedt biologische klok

KIJK-redactie

14 juli 2014 09:00

Goed nieuws voor de reizigers onder ons. Door het eten van de juiste voeding zou een jetlag sneller over kunnen gaan.

Japanse wetenschappers hebben ontdekt dat het eten van de juiste voeding de biologische klok beïnvloedt. Het onderzoeksteam deed deze ontdekking door te experimenteren met muizen. Ze verhoogden de hoeveelheid insuline in het bloed van de knaagdieren en zagen dat dit effect had op de biologische klok. Dit mechanisme is erg belangrijk voor je slaap-waakritme en heeft invloed op je alertheid, slaappatroon en vele andere lichaamsprocessen.

De biologische klok wordt op twee plekken in je lichaam geregeld: centraal in de hersenen en perifeer (aan de uiteinden) in de verschillende weefsels. De centrale biologische klok wordt voornamelijk door het licht beïnvloedt. De perifere ‘klokken’ kunnen ook door voeding worden gemanipuleerd, al was tot nog toe niet bekend hoe.

’s Nachts eten

De Japanse onderzoeksgroep onderzocht daarom wat het effect van glucose was. Ze veranderden het slaap-waakritme van de perifere levercellen van muizen door de dieren ‘s nachts te laten eten. Vervolgens verdeelden ze de beestjes in twee groepen: een groep waarbij de hoeveelheid insuline werd onderdrukt en een groep waarbij dat niet werd gedaan.

En wat bleek? Na vier dagen herstelden de cellen van de muizen met de hogere insulinegehaltes zich sneller van het veranderde slaap-waakritme dan de cellen van de dieren met lagere insulinegehaltes.

Jetlag

Dit biedt mogelijkheden voor mensen die leiden aan een jetlag of kampen met slaapproblemen. Het onderzoek doet vermoeden dat wanneer je bij het avondeten veel koolhydraten eet – waardoor je glucosespiegel stijgt – je biologische klok zich sneller aanpast. De cellen resetten hun slaap-waakritme patroon en stemmen dit af op het avondeten. Of dit ook echt bij mensen zo werkt, zal nog verder onderzocht moeten worden.

Bronnen: Cell Reports, NewScientist